Intro till kap 1. Romanprojektet.

Kapitel 1: Ljuden

I det här kapitlet övar vi på att skriva en spännande inledning.

● Kapitlet ska utspela sig på en plats i skolan där man blandar saker, t.ex. på en

kemilektion, i matsalen, hos skolsyster eller på hemkunskapen.

● Bokens huvudperson ska vara mellan 8 och 13 år. Ge huvudpersonen ett namn som

passar ett barn.

● Huvudpersonen ska höra konstiga ljud från golvet i rummet du valt.

● Det ska finnas en vuxen som är sträng (lärare, matbiträde, skolsyster etc.).

● Det ska finnas någon i klassen som huvudpersonen tycker är dum och som han/hon är

rädd för.

● Du ska skriva så att det låter som att du berättar om någon annan och att det hände

förut (tredje person, preteritum).

● Handlingen ska börja med en gång. Beskrivning av huvudpersonen kan komma senare

i kapitlet. Börja gärna med en replik.

● Börja t.ex. så här:

– Hörde du ljudet?

Toms klasskamrat Verran vände sig om och blängde.

– Vilket ljud? Alla pratar ju.

Arga Agneta spände ögonen i både Tom och Verran…

● Sluta med att alla går därifrån. Hela kapitlet ska allstå utspela sig i rummet.

● Något monster får inte dyka upp.

● Hjälpfrågor: Hur är huvudpersonen? Hur ser huvudpersonen ut? Vem är den stränga

vuxna? Går det något rykte om den stränga vuxna? Är hon/han elak? Har

huvudpersonen någon specellt bra kompis? Vad brukar den dumma klasskamraten göra

så att huvudpersonen blir rädd? Hur ser rummet ut där de är? Hur låter ljuden? Vad

håller de på med, där de nu är?

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *